Ze stond voor de camera van Omroep MAX: de jonge econometriste Anna Grebenchtikova. Ze schetste interviewer Cees Grimbergen wat er mis is met de communicatie van pensioenfondsen. Ik heb zelden iemand de spijker zó overtuigend op de kop zien slaan. Als ik communicatiebaas van een pensioenfonds was, zou ik als de sodemieter een bakkie doen met Anna Grebentchikova.
Het beeld dat Cees Grimbergen in zijn serie Zwarte Zwanen van de behoorlijk gesloten pensioenwereld schetst is niet opwekkend. Gelukkig zijn er mensen als René van de Kieft, de nieuwe baas van pensioenbelegger MN. Werd Grimbergen daar een jaar geleden nog de deur gewezen, nu was hij meer dan welkom en was geen enkel onderwerp taboe. Het oordeel van Van de Kieft over de communicatie door pensioenfondsen: we doen het als sector niet goed.
Dat vond Anna Grebenchtikova ook. 'Iedereen bééft voor je', zei ze tegen Grimbergen toen hij haar in het voorbijgaan wat over pensioenfondsen wilde vragen. Na de spontane oprisping volgde een gedegen analyse, gebaseerd op drie elementen. 1. Het is een illusie om te denken dat er - als je berichtgeving door media probeert te controleren - nooit iets slechts kan gebeuren. 2. Elke vraag moet gesteld kunnen worden. Dat is bij uitstek een manier om de sector sterker te maken. 3. Voorkom verkramping in je boodschap.
In de gesloten wereld van het grote geld lag het in alle openheid op straat: het makkelijk te doorgronden en met lef gebrachte communicatieadvies van een verfrissende vrouw met een moeilijke naam.
Jaap Sluis is partner van communicatieadviesbureau De Coalitie in Haarlem.