Hoe je het ook wendt of keert: beeldvorming blijft een ongrijpbaar fenomeen. Ik realiseerde mij dat onlangs weer eens toen de Haarlemse Bloemenmeisjes te gast waren in de ondernemerstalkshow NV Haarlem. In hun eigen stad worden ze “ terecht of niet “ soms gezien als een gedateerd fenomeen uit vervlogen tijden. Des te opmerkelijker is het om te horen dat diezelfde Haarlemse Bloemenmeisjes buíten hun stad vaak zeer gewaardeerd worden. Na zestig jaar zijn ze, in wat inmiddels met een glad woord citymarketing is gaan heten, blijkbaar onverminderd effectief.
In een tijd van steeds meer beeld, spektakel en snelheid lijkt een relatief statisch fenomeen als de Haarlemse Bloemenmeisjes gedoemd te verdwijnen. Ik heb dat al zó vaak horen beweren. Het zou allemaal te traag en te voorspelbaar zijn. En van te weinig toegevoegde waarde. Daar helpen zelfs hun mooie nieuwe mantelpakjes niet aan. Beweren de critici.
Maar net als je begint te denken dat er wellicht een kern van waarheid in die kritiek zit, hoor je een heel ander geluid. Niet uit Haarlem, maar uit Berlijn. Daar waren de Haarlemse Bloemenmeisjes present op een grote toeristische beurs. En, zei Leontien Splinter van Haarlem Marketing na afloop, ze had de dames voor geen goud willen missen: 'Met hen erbij kregen we tien keer meer aandacht'.
Een impuls van buiten kan heilzaam zijn en je met andere ogen naar je eigen wereld laten kijken. Een frisse blik kan ook de kleur van communicatie veranderen. De Haarlemse Bloemenmeisjes een gedateerd fenomeen? Eerder een fenomeen van alle tijden. Ik kan mij trouwens vergissen, maar volgens mij wordt er laatste tijd in Haarlem en omgeving (steeds) vaker Duits gesproken. Door toeristen.
Jaap Sluis
Deze column verscheen op 12 april op de pagina
Goede Zaken in Haarlems Dagblad