Voorafgaand aan de grote finale-avond op 29 juni vinden twee voorrondes plaats. Op 31 mei en 13 juni verzorgt Constant Lamp voor in totaal 40 mensen een exclusieve workshop pitchen. Aan de orde komen zaken als lichaamstaal, stemgebruik, inhoudelijke opbouw, lef, enthousiasme, overtuiging en contact met het publiek. Constant Lamp is een erkend deskundige op het gebied van dergelijke trainingen. Voor het deelnemen aan de workshops wordt een bedrag van 15 euro (inclusief catering) in rekening gebracht.
Uiteindelijk gaan vijf deelnemers door naar de finale op 29 juni. De jury bestaat behalve uit Constant Lamp (voorzitter) uit Lydian Zoeteman (Jopen Bier), Marco Mok (DM Creatieve Communicatie) en Julie Joustra (Haarlems Dagblad/Goede Zaken). De winnaar van de Haarlem Business Pitch 2016 zal op de bedrijvenpagina Goede Zaken uitgebreid worden geprofileerd. Ook krijgt hij/zij de kans om op maandag 4 juli de ondernemerstalkshow NV Haarlem in De Philharmonie te Haarlem wervend te openen. Verder biedt restaurant De Bokkedoorns uit Overveen een diner voor twee personen aan. Tevens mag de winnaar/winnares een vlucht maken bij vluchtsimulator.nl in Spaarnwoude.
Kandidaten uit Haarlem en omliggende gemeenten kunnen zich tot 24 mei voor de Haarlem Business Pitch aanmelden op www.sopitch.nl. Daar kunnen ook belangstellenden die de finale bij willen wonen terecht voor hun aanmelding.