De Coalitie werkt samen met Theo van der Vlugt

Gepubliceerd op 16-09-2011, 11:21

Theo van der Vlugt, conceptmaker en tekstschrijver in marketingcommunicatie, gaat op projectbasis samenwerken met De Coalitie. Mede dankzij deze samenwerking bestrijkt De Coalitie nu het volledige werkveld van mediastrategie, PR en marketingcommunicatie. Vier vragen aan Theo van der Vlugt.

De Coalitie werkt samen met Theo van der Vlugt

Hoe ben je met De Coalitie in aanraking gekomen?
"Ik ben al sinds de middelbare school goed bevriend met Jaap Sluis. En Jaap Bonkenburg, de andere Coalitie-oprichter, ken ik uit bestuurswerk in Haarlem. We praatten altijd veel en graag over ons werk, maar deden samen zelden projecten. Er was blijkbaar een onuitgesproken aanname dat het werkveld van De Coalitie (vooral mediabegeleiding en redactionele producties) en dat van mij (marketing) gescheiden domeinen zijn. Toen we er dieper op doorgingen, bleken er meer dan genoeg raakpunten te zijn om in Coalitie-verband samen op te trekken. We hebben onze werkvelden met elkaar verbonden en kunnen klanten een breed pakket aanbieden."

Waaruit bestaan de raakpunten?
"Tegenwoordig moet de boodschap van bedrijven en organisaties tot in de kleinste details inhoudelijk sterk gefundeerd zijn. Dan heb je het over zaken als relevantie, een kloppend verhaal, interessante content en  denken vanuit relatie. Zo zorg je dat media en marketing in elkaars verlengde liggen. Je hebt het dan over méér dan alleen vrije publiciteit tegenover betaalde media-aandacht. Het gaat om het werken vanuit een integrale visie, bij voorkeur vastgelegd in een duidelijke communicatiestrategie. Met oog voor risico's en kansen."

Wat breng jij verder mee?
"Vooral teamwerk in de creativiteit. Dat is bij het ontwikkelen van ideeën over marketingcommunicatie en PR van wezenlijk belang. Je trekt daarbij vaak intensief op met bijvoorbeeld designers, verpakkingsontwerpers, webdesigners of filmers. Dat zijn intensieve trajecten met veel brainstorms. Bedoeld om vorm en tekst zo goed mogelijk samen te laten komen. Elkaars ideeën versterken, verdiepen en verder brengen zie ik als een mooie en enerverende uitdaging."

Het werkveld marketingcommunicatie is breed. Waar liggen jouw accenten?
"Vooral in de wereld van de retail. Albert Heijn, Halfords, Kruidvat, V&D, D-Reizen, Hema, ik  heb er allemaal voor gewerkt. Op het moment ben ik ook met veel plezier actief voor  gespecialiseerde bureaus op het gebied van bijvoorbeeld actiemarketing, webontwikkeling, verpakking en wat dies meer zij. Dan kan het gaan over uiteenlopende zaken als fietsonderdelen, verzekeringen, zorg, koffiemachines of overheidsplannen. Echt een accent aanwijzen blijft moeilijk. Ik ben juist verzot op de afwisseling."