'Print' heeft het de afgelopen pak hem beet tien jaar moeilijk gehad. De opkomst van digitale communicatiekanalen zorgde voor een aantrekkelijk en - ogenschijnlijk - goedkoper alternatief. De Coalitie is altijd blijven geloven in de kracht van print, náást (nieuwe) digitale uitingen. Ook bij meerdere merken en bedrijven die aanvankelijk afstand hadden genomen van print, zowel binnen als buiten onze klantenkring, zien we een hernieuwde waardering voor print als communicatiemedium.
Natuurlijk, voor sommige berichten is de digitale weg beter geschikt. En door de mogelijkheden die digitale media bieden om snel een groot publiek te bereiken, verandert de rol, waarde en doelstelling van geprinte uitgaven. Dat vraagt om een andere invulling van, bijvoorbeeld, relatiemagazines én om goed na te denken over de wisselwerking tussen print en digitaal. Maar de attentiewaarde voor print is onverminderd hoog, in een wereld waarin digitale berichten onophoudelijk door mailboxen, websites en timelines stromen. Zoals onze vakgenoot Annemarie Veen het onlangs in een interview zo mooi uitdrukte: 'Een inhoudelijk sterk en mooi gemaakt magazine is voor ontvangers een cadeautje'.
BK ingenieurs is één van de klanten waarmee we in samenwerking zoeken naar een goede balans tussen print en digitaal. De Coalitie maakt in samenwerking met BK al zo'n 8 jaar het relatiemagazine BK Breed. Kwam het magazine destijds alleen in print uit en werd het per post naar alle relaties gestuurd, inmiddels wordt er een digitaal magazine uitgegeven. Dit is met name bestemd voor bestaande relaties. Daarnaast wordt er een printversie uitgegeven om uit te delen en achter te laten bij gesprekken met nieuwe relaties.
Momenteel onderzoeken we samen met BK ingenieurs hoe er, binnen hetzelfde budget en met gebruik van de bestaande BK-communicatiekanalen, weer een vervolgstap gemaakt kan worden om de publicaties digitaal én in print verder te verfijnen.
Bekijk de digitale versie van de BK Breed hier.