Het is best nog een klus, geïnterviewd worden. Er komt veel bij kijken. Vaak méér dan de te interviewen persoon in de gaten heeft. Daarom gaat het nogal eens mis, het ogenschijnlijk onschuldige 'praatje met de pers'. Niet goed voorbereid. Of zelfs ondoordacht. Geen idee van doelgroep of kernboodschap. Om maar te zwijgen van afspraken over autorisatie. En dan maar klagen dat de journalist er niets van begrepen heeft.
Wie zich laat interviewen, moet het nodige huiswerk doen en vragen beantwoorden. Wat is de aanleiding voor het gesprek? Wat wil de journalist weten? Wat wil jij wel/niet vertellen? Waarom zou dat kunnen wringen? Welke nieuwsconsumenten bedient de journalist en sluit dat aan op jouw doelgroep(en)?
Ondernemer X wil graag door de regionale krant geïnterviewd worden. Op basis van door hem aangedragen punten. Plúspunten. 'Een mooi stuk en liever geen gezeik'. Ik maak een overzicht van te verwachten vragen. Positief, neutraal, maar bewust ook negatief getoonzet. Ondernemer X haakt meteen af. 'Als het zó moet, hoeft het voor mij niet'. Het interview komt er niet. Gelukkig maar. De man ervoer elke relativerende vraag of opmerking als 'negatief gedoe'.
Wie geïnterviewd wordt, hoeft zich echt niet alles te laten welgevallen. De tekst vooraf op feiten checken? Een goede journalist zal er niet moeilijk over doen of biedt het zélf aan. Zoals er van tevoren ook afspraken te maken zijn over de tijd die je krijgt om een tekst door te nemen. Maak zulke afspraken altijd vóóraf. En misschien wel het belangrijkst: wat je tijdens een interview in alle openheid zegt, kan achteraf niet zomaar worden geschrapt. Zulke terugtrekkende bewegingen zijn niet zelden het gevolg van achteloosheid en kunnen veel vervelend gedoe veroorzaken. Dat voorkom je met een gedegen voorbereiding en duidelijke strategie.
Jaap Sluis is partner van communicatieadviesbureau De Coalitie in Haarlem