Dat Louis van Gaal een volstrekt eigen manier van communiceren heeft weten we. Onlangs zorgde een andere Van Gaal voor ophef. Zakenvrouw en tv-persoonlijkheid Annemarie van Gaal vertrok na zes maanden plotseling als toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Waarom? Geen idee. Annemarie zweeg. Net als de AFM. En dus brak al snel de PR-pleuris uit.
Je komt ze in het bedrijfsleven en openbaar bestuur gelukkig nog steeds tegen: boegbeelden. Leidinggevenden die vakwerk afleveren. Jaar na jaar. Soms op het saaie af. Maar o zo effectief. Vaak ligt goede een communicatie ten grondslag aan hun (boeg)beeldvorming. Zoals in het geval van de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders en industrieel ondernemer Wim van der Leegte die beiden dit jaar vertrekken.
Het is best nog een klus, geïnterviewd worden. Er komt veel bij kijken. Vaak méér dan de te interviewen persoon in de gaten heeft. Daarom gaat het nogal eens mis, het ogenschijnlijk onschuldige 'praatje met de pers'. Niet goed voorbereid. Of zelfs ondoordacht. Geen idee van doelgroep of kernboodschap. Om maar te zwijgen van afspraken over autorisatie. En dan maar klagen dat de journalist er niets van begrepen heeft.
Voor de initiatiefnemers van de manifestatie 'Wie maakt Haarlem?' verzorgde De Coalitie een mediatraject, gericht op de regionale pers en vakpers. Tevens werd ondersteuning geboden bij het maken van uitnodigingen. 'Wie maakt Haarlem?' werd op initiatief van ruimtelijk ontwerper Arjan Luiten en de Haarlemse stadsbouwmeester Max van Aerschot gehouden en trok circa 200 bezoekers.